Varför kreatin kan vara viktigt för dig som tränar

Om du står inför en period där du behöver träna mer så kan ett bra kosttillskott vara något att fundera på. Många som tränar intensivt finner att kreatin är det allra bästa att ta för att det här är ett tillskott som faktiskt ger något. Numera så finns det ju så många olika preparat och pulver som man kan ta för att öka sin prestationsförmåga och snabbare bygga muskler, men det är inte alla produkter som på samma sätt som kreatinet bevisats ha en verklig effekt. Nu gäller det förstås att inse att de studier som har gjorts omkring kreatin pekar på att det här är ett ämne som framförallt kan hjälpa den som tränar på elitnivå. Du bör alltså först och främst komma igång med din träning och vara i ett läge där du inser att du behöver en knuff för att komma vidare.

Innan du skaffar ett kosttillskott så bör du alltid lära dig mer via sajter som kreatin.nu där du kan läsa mer om de preparat som finns i Sverige, eventuella biverkningar och annat som man bör ha klart för sig innan man köper ett träningspreparat.

Kreatin en molekyl som kroppen behöver

Vad är det då som är så fantastiskt med detta ämne? Rent praktiskt så är kreatin en molekyl och ett ämne som vi får i oss då vi äter animaliska produkter som kött. Vår kropp klarar av att syntetisera upp till 2 gram av kreatinet per dygn och det här ska man komma ihåg. Det finns verkligen ingen anledning till att överdriva sitt intag då kroppen ändå inte kommer att gagnas av det. Om det är så att du inte äter kött av hälsoskäl eller för att du inte vill äta animaliskt så är det väldigt praktiskt med kreatinpreparat. Dessa har nämligen tagits fram på kemisk väg och det betyder att de inte är animaliska. Dessutom så kan det vara skönt att slippa äta så mycket kött som man måste för att få några gram av kreatinet när man kan få exakt dosering med hjälp av ett pulver.

Orka mer och bygg muskler

Varför ska man då ta kreatinpreparat om man tränar intensivt och mycket? Den som har testat att använda sig av kreatinet under en intensiv träningsperiod kan svaret på den frågan, för en elitidrottare så är det nämligen uppenbart att man får bättre uthållighet och att även muskelbygget påverkas av detta ämne. Den som styrketränar vill ju hela tiden öka upprepningar och lägga på mer vikt för lyften. Det här kräver att man har prestationsförmågan som behövs för att öka på och ta sig vidare. Det man har sett är att kreatinpreparaten hjälper till med just detta. Därför kan den som bygger muskler dra nytta av dessa genom att orka mer. Inom sporter där man måste utföra spurter som i lagsporter som basket eller fotboll så kan man också behöva öka på sin uthållighet och då kan det löna sig att lägga till kreatintillskott till dieten.

Vad gäller mer muskler så måste man tänka på att det inte handlar om större skillnader. Den största effekten av preparaten kan med största sannolikhet tillskrivas placebo vilket inte behöver innebära en nackdel. Om det nu är så att du vill ha hjälp med ökad muskelmassa så är det verkligen smart att satsa på det tillskott som i enlighet med studier har visat sig fungera. Även om effekten är mycket liten så vet du att du inte tar ett tillskott i onödan. Den mentala biten är inte mindre viktig. Om du upplever att det går bättre så påverkar detta din insats under träningen och det är just bra träning som kommer att leda till de allra bästa resultaten både vad gäller muskler och uthållighet.

Periodvis användning

Man tar inte kreatinprodukter dag ut och dag in och det här är också något som är viktigt att notera. När du väl slutar ta kreatinpulver eller kapslar så försvinner även effekten av ökad prestationsförmåga och en kick i muskelbygget. Det här betyder inte att du snabbt upplever en försämring. Tanken är ju att du ska få hjälp att nå en högre nivå och när du har kommit dit så behöver du inte tillskott för att ligga kvar eftersom din kropp då har det som krävs för att köra vidare. Även om kreatinnivåerna i kroppen går tillbaka till vanlig nivå så har ju träningen lett till att du presterar bättre och orkar mer.

Använd kreatinet på rätt sätt

När du ska använda dig av kreatin så gäller det att du doserar rätt. Enligt de rekommendationer som gäller i Sverige idag så bör man inta 5 gram per dag och det spelar ingen roll om man kommer att träna just den dagen eller inte. Du ska alltså se till att du får ett regelbundet intag för att preparatet ska ge en god effekt. De 5 grammen som nämns är förutsatt att du tränar på hög nivå. Det här kan bli på tok för mycket om du inte har ett intensivt träningsschema! Du ska ta en titt på din kroppsvikt, din träning och baserat på detta dosera. Det är aldrig dumt att få råd från en expert och man kan helt klart börja med en mindre dos och öka om det är så att man eventuellt skulle kunna gagnas av lite mer.

Det är känt att kreatinet kan leda till att mer vatten binds i kroppen och därför så är det mycket viktigt att man dricker ordentligt när man använder sig av den här typen av kosttillskott. Tänk på att det här är ett kraftfullt preparat och att du därmed aldrig ska chansa på att du förstår hur det ska användas. Det här är särskilt viktigt att tänka på då du köper kreatin online. Om du vänder dig till en svensk butik så kan du lita på att du får instruktioner som du förstår och att du inte får en massa gömda ämnen i preparatet och det här är viktigt. Tyvärr så finns det en del olagliga kreatinprodukter på marknaden och dessa ska man passa sig för.

 

Skriv en kommentar